Stunned

Kroniek van een Goed Idee

 Omdat wij van volgorde houden en van overzicht. En van kleine wetenswaardigheden die op het oog zinloos zijn maar die wel ten grondslag liggen aan de huidige stand van zaken. Momenten als stepping stones, van idee en uitvoering. Uit vorm en taal in ontwikkeling doemt uit het verleden een beeld van de toekomst op. Dus bij deze: een kort overzicht van de geschiedenis.
Want wie niet weet waar 'ie vandaan komt, heeft geen idee waar 'ie naartoe gaat.
Of zoiets. 

'In de nacht van 31 december en 1 januari..'

3,2,1...STUNNED


Stunned is ontstaan in de nacht van Oud & Nieuw 2003 in dit hotel in Antwerpen. Hier hebben we besloten dat 'we' niet langer tijd voor een baas wilden werken, maar dat het tijd werd om zelf de 'baas te spelen'. Ondanks en/of dankzij de feestelijke en benevelde nacht stond deze ambitie de volgende morgen nog hard overeind.


https://goo.gl/maps/AbVoYFennrv

Kroonjuwelen

Kroonjuwelen


We kunnen er omheen draaien maar dat willen we niet. De roots van Stunned gaan diep in de underground scene van Grafitti. Deze in eigen beheer geproduceerde en uitgebrachte documentaire over het ontstaan van grafitti in Nederland is dan ook een soort van ode aan ons verleden. Kroonjuwelen begon als klein video experiment, maar groeide wegens enthousiasme al snel uit tot een heuse filmproductie.  En een succesvolle ook: na de première in een uitverkocht Paradiso in Amsterdam is de film de standaard geworden over dit onderwerp in Nederland, En ook wereldwijd heeft het veel aanzien gekregen (te zien geweest in onder meer Berlijn, Rio de Janeiro, Melbourne en New York. Yeah baby...)
En, als juweel op de kroon: Kroonjuwelen zal tot in het einde der tijden een Gouden Kalf-nominatie achter haar naam hebben staan. Da's niet slecht voor een klein experiment...

TATE MODERN

Kroonjuwelen in TATE Modern Londen


De populariteit van Kroonjuwelen bleef ook internationaal niet onopgemerkt. Het TATE Modern Londen benaderde ons voor deelname aan de expo 'Street Art'. De screening hebben we ondersteund met een live Q&A on stage. We weten nu nóg niet of de wereld aan onze voeten lag of wij aan de voeten van de wereld. Maar voor een paar creatieve Zwollenaren is dat natuurlijk wel een ..kom, hoe heet dat ook al weer...een 'dingetje'. Een mijlpaal!

STUNNED Winkel

Therefore We Collect


Werken op afstand, het lijkt nu de normaalste zaak van de wereld. Met het project 'Therefore We Collect' liepen we in 2010 ver voor de muziek uit. Ver voor het concept conceptstore een hip ding werd, en ver voordat het woord 'hip' een baard kreeg, waren wij al hip en huurden we een maand lang een leegstaand winkelpand om in te werken, te exposeren, te verkopen en te produceren. 

State of the art

State of the Art


Het Stedelijk Museum Zwolle benaderde ons voor deelname aan de expositie 'State of the Art'. Een overzicht van de meest toonaangevende kunstenaars en vormgevers van dit jaar.  Nee, niet om er een poster voor te maken. Of een advertentie op te stellen. Neen, mijnheer/mevrouw, ze vroegen ons om eigen producties aan te leveren. Om te exposeren! Gekkenhuis...
Met zeven werken - creaties zo u wilt -  onder meer geproduceerd in Berlijn, hebben we ons beste (kunstzinnige) beentje voorgezet.

Judge this book by it's cover!

Judge this book by it's cover!


Een 10-jarig bestaan vraagt om een jubileum. Een feest misschien? We besloten het anders aan te pakken. We gingen met de Grote Schrijver Mark van der Vegt om de tafel en bedachten een plan voor een Stunned boek. Het resultaat? Een fantastisch verhaal in een nog fantastischerderder boekje óver ons jubileumfeest,
Met special guests: Jonnie en Thèrese van de Librije, Wilco Kruitbosch van Cortina, Marjanne Sint van Isala en Ralph Keuning van Museum de Fundatie..
(Je wilt het zien hè. En hebben ook. Nou, we hebben nog wat exemplaren. Moet je het wel heel lief vragen..)

X-MAS Photoshoot

X-MAS Photoshoot


Eind december. Een groet aan je relaties.
Kaartje maken, "Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar' d'r op en klaar.
Kun je doen.
Maar je kunt er ook wat energie in steken. Wat origineels van maken.
Zo gezegd, zo gedaan. Setting bedacht, kleertjes uitgezocht, boom opgetuigd en klikken maar met die camera. Waarbij het verhaal van de bekerfinale PEC-Ajax (Uitslag 5-1!) natuurlijk een prominente rol speelde dat jaar.

Plaxies

Wildplak acties

Wie niet sterk is moet slim zijn en wie weinig budget heeft, moet creatief zijn.
In het kader van de betere zelfpromotie plakten we onze eigen geproduceerde posters her en der door de stad. Heel guerilla, vonden we zelf ook. En een actie die we onze klanten eigenlijk afraden. Maar wie jong is, moet ook onbezonnen dom durven zijn. Soms.

Openingsfeest

Verhuizing 2007

Vanwege ruimtegebrek is Stunned in 2007 verhuisd naar een prachtig Jügendstillpand aan de Van Nagellstraat 4. Dat kun je in stilte doen maar wij van Stunned, wij houden wel van een feestje, Met slingers en confetti en wat al niet meer. Dat werd zo gezellig dat we gelukkig de foto's niet meer hebben. Wel de poster die als uitnodiging werd verstuurd...

Spanky Spangler

Spanky Spangler

Wie reclame maakt moet opvallen. En wie zichzelf Stunned noemt moet de daad bij het woord voegen en op z'n minst verbazen; anders durven zijn. Voor onze advertentie in de Zwolle Business hebben we Spanky Spangler benaderd om mee te denken, We wilden geen abc'tje, geen huis-tuin en keukenadvertentie. Ziehier het resultaat...

STUNNED Berlijn

STUNNED ist ein Berliner

Afstand is relatief.  Dus buiten de deur werken in Zwolle? Leuk, maar dat kan beter.
En verder vooral. Wij besloten vanuit Berlijn te gaan werken. In wisselende samenstelling hebben we ein monat lang producties gemaakt vanuit het centrum van de Duitse hoofdstad, Nachtelijke fotoexpedities, photoshoots met model in het bos, verschillende bedrijfsbezoeken aan start-ups en een meeting met Nederlandse journalisten die vanuit Berlijn werken. Al deze bevindingen werden in een dagelijks verslag gepost op ons Berlijn blog.
Hier zurück te lezen. ->

http://stunnedberlin.blogspot.nl

Nieuw Stunned Logo

Restyling huisstijl

Met een verhuizing naar onze huidige locatie in het verschiet en ons altijd rusteloze hoofd als kenmerk, werd  het tijd voor restyling van het logo en onze huisstijl.  Voor onze ontwerper voelde het alsof zijn werk weer een hobby werd.  In 2012 werd het op een late vrijdagmiddag gepresenteerd, in bijzijn van ons, en de schoonmaker die net de vuilnisbak leegde. We vinden er zelf van alles van - meer passend bij de tijd en wie we zijn - maar we gaan ook snel overstag als het om eigen werk gaat.

Ik dacht, ik dicht

Ik dacht, ik dicht

Af en toe komt er een productie op je pad die niet een directe link heeft met de dagelijkse business, maar die wel heel leuk is om te maken en te produceren. Zo'n productie was de dichtbundel 'Ik dacht, Ik dicht' van schrijver/dichter Mark van der Vegt.
In een kleine oplage geproduceerd, maar vanwege succes snel in de herduk.
(koop.dat.ding....als u van melancholie houdt. En van sombere vergezichten kunt genieten. Of van verliefd op verliefd zijn houdt. Of als u wilt grimlachen op de bank, en tranen van geluk wilt huilen.)

2003
2006
2007
2008
2010
2011
2012
2013
2014
'In de nacht van 31 december en 1 januari..'

3,2,1...STUNNED

Stunned is ontstaan in de nacht van Oud & Nieuw 2003 in dit hotel in Antwerpen. Hier hebben we besloten dat 'we' niet langer tijd voor een baas wilden werken, maar dat het tijd werd om zelf de 'baas te spelen'. Ondanks en/of dankzij de feestelijke en benevelde nacht stond deze ambitie de volgende morgen nog hard overeind.

https://goo.gl/maps/AbVoYFennrv

Plaxies

Wildplak acties

Wie niet sterk is moet slim zijn en wie weinig budget heeft, moet creatief zijn.
In het kader van de betere zelfpromotie plakten we onze eigen geproduceerde posters her en der door de stad. Heel guerilla, vonden we zelf ook. En een actie die we onze klanten eigenlijk afraden. Maar wie jong is, moet ook onbezonnen dom durven zijn. Soms.

Kroonjuwelen

Kroonjuwelen

We kunnen er omheen draaien maar dat willen we niet. De roots van Stunned gaan diep in de underground scene van Grafitti. Deze in eigen beheer geproduceerde en uitgebrachte documentaire over het ontstaan van grafitti in Nederland is dan ook een soort van ode aan ons verleden. Kroonjuwelen begon als klein video experiment, maar groeide wegens enthousiasme al snel uit tot een heuse filmproductie.  En een succesvolle ook: na de première in een uitverkocht Paradiso in Amsterdam is de film de standaard geworden over dit onderwerp in Nederland, En ook wereldwijd heeft het veel aanzien gekregen (te zien geweest in onder meer Berlijn, Rio de Janeiro, Melbourne en New York. Yeah baby...)
En, als juweel op de kroon: Kroonjuwelen zal tot in het einde der tijden een Gouden Kalf-nominatie achter haar naam hebben staan. Da's niet slecht voor een klein experiment...

Openingsfeest

Verhuizing 2007

Vanwege ruimtegebrek is Stunned in 2007 verhuisd naar een prachtig Jügendstillpand aan de Van Nagellstraat 4. Dat kun je in stilte doen maar wij van Stunned, wij houden wel van een feestje, Met slingers en confetti en wat al niet meer. Dat werd zo gezellig dat we gelukkig de foto's niet meer hebben. Wel de poster die als uitnodiging werd verstuurd...

TATE MODERN

Kroonjuwelen in TATE Modern Londen

De populariteit van Kroonjuwelen bleef ook internationaal niet onopgemerkt. Het TATE Modern Londen benaderde ons voor deelname aan de expo 'Street Art'. De screening hebben we ondersteund met een live Q&A on stage. We weten nu nóg niet of de wereld aan onze voeten lag of wij aan de voeten van de wereld. Maar voor een paar creatieve Zwollenaren is dat natuurlijk wel een ..kom, hoe heet dat ook al weer...een 'dingetje'. Een mijlpaal!

Spanky Spangler

Spanky Spangler

Wie reclame maakt moet opvallen. En wie zichzelf Stunned noemt moet de daad bij het woord voegen en op z'n minst verbazen; anders durven zijn. Voor onze advertentie in de Zwolle Business hebben we Spanky Spangler benaderd om mee te denken, We wilden geen abc'tje, geen huis-tuin en keukenadvertentie. Ziehier het resultaat...

STUNNED Winkel

Therefore We Collect

Werken op afstand, het lijkt nu de normaalste zaak van de wereld. Met het project 'Therefore We Collect' liepen we in 2010 ver voor de muziek uit. Ver voor het concept conceptstore een hip ding werd, en ver voordat het woord 'hip' een baard kreeg, waren wij al hip en huurden we een maand lang een leegstaand winkelpand om in te werken, te exposeren, te verkopen en te produceren. 

STUNNED Berlijn

STUNNED ist ein Berliner

Afstand is relatief.  Dus buiten de deur werken in Zwolle? Leuk, maar dat kan beter.
En verder vooral. Wij besloten vanuit Berlijn te gaan werken. In wisselende samenstelling hebben we ein monat lang producties gemaakt vanuit het centrum van de Duitse hoofdstad, Nachtelijke fotoexpedities, photoshoots met model in het bos, verschillende bedrijfsbezoeken aan start-ups en een meeting met Nederlandse journalisten die vanuit Berlijn werken. Al deze bevindingen werden in een dagelijks verslag gepost op ons Berlijn blog.
Hier zurück te lezen. ->

http://stunnedberlin.blogspot.nl

State of the art

State of the Art

Het Stedelijk Museum Zwolle benaderde ons voor deelname aan de expositie 'State of the Art'. Een overzicht van de meest toonaangevende kunstenaars en vormgevers van dit jaar.  Nee, niet om er een poster voor te maken. Of een advertentie op te stellen. Neen, mijnheer/mevrouw, ze vroegen ons om eigen producties aan te leveren. Om te exposeren! Gekkenhuis...
Met zeven werken - creaties zo u wilt -  onder meer geproduceerd in Berlijn, hebben we ons beste (kunstzinnige) beentje voorgezet.

Nieuw Stunned Logo

Restyling huisstijl

Met een verhuizing naar onze huidige locatie in het verschiet en ons altijd rusteloze hoofd als kenmerk, werd  het tijd voor restyling van het logo en onze huisstijl.  Voor onze ontwerper voelde het alsof zijn werk weer een hobby werd.  In 2012 werd het op een late vrijdagmiddag gepresenteerd, in bijzijn van ons, en de schoonmaker die net de vuilnisbak leegde. We vinden er zelf van alles van - meer passend bij de tijd en wie we zijn - maar we gaan ook snel overstag als het om eigen werk gaat.

Judge this book by it's cover!

Judge this book by it's cover!

Een 10-jarig bestaan vraagt om een jubileum. Een feest misschien? We besloten het anders aan te pakken. We gingen met de Grote Schrijver Mark van der Vegt om de tafel en bedachten een plan voor een Stunned boek. Het resultaat? Een fantastisch verhaal in een nog fantastischerderder boekje óver ons jubileumfeest,
Met special guests: Jonnie en Thèrese van de Librije, Wilco Kruitbosch van Cortina, Marjanne Sint van Isala en Ralph Keuning van Museum de Fundatie..
(Je wilt het zien hè. En hebben ook. Nou, we hebben nog wat exemplaren. Moet je het wel heel lief vragen..)

Ik dacht, ik dicht

Ik dacht, ik dicht

Af en toe komt er een productie op je pad die niet een directe link heeft met de dagelijkse business, maar die wel heel leuk is om te maken en te produceren. Zo'n productie was de dichtbundel 'Ik dacht, Ik dicht' van schrijver/dichter Mark van der Vegt.
In een kleine oplage geproduceerd, maar vanwege succes snel in de herduk.
(koop.dat.ding....als u van melancholie houdt. En van sombere vergezichten kunt genieten. Of van verliefd op verliefd zijn houdt. Of als u wilt grimlachen op de bank, en tranen van geluk wilt huilen.)

X-MAS Photoshoot

X-MAS Photoshoot

Eind december. Een groet aan je relaties.
Kaartje maken, "Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar' d'r op en klaar.
Kun je doen.
Maar je kunt er ook wat energie in steken. Wat origineels van maken.
Zo gezegd, zo gedaan. Setting bedacht, kleertjes uitgezocht, boom opgetuigd en klikken maar met die camera. Waarbij het verhaal van de bekerfinale PEC-Ajax (Uitslag 5-1!) natuurlijk een prominente rol speelde dat jaar.

2003
2006
2007
2008
2010
2011
2012
2013
2014